Het Debuut 2023

Via Rudolphi Producties

Niet meer weg te denken van de Nederlandse podia! Het Debuut lanceert nieuw theatertalent in een avondvullend programma van drie voorstellingen. 

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2023. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties al meer dan 10 jaar de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen.

Dit jaar in Het Debuut:
Femi van ElshuisIk wil wit zijn
Jeroen van Arkel & Koen ter BraakMODDERGAT
Jonathan Eduardo Brito – A Thousand Roses

lees meer

Femi van Elshuis
Ik wil wit zijn

Waar kom ik vandaan?
Doet dat ertoe?
Voel ik mij thuis in Nederland?
Hoor ik mij thuis te voelen in Nederland?
Dromen witte mensen ook van zwart zijn? 
Moeten dromen realistisch zijn?
Waarom heb ik het alleen maar over zwart en wit? 
Geef ik te veel betekenis aan kleur?
Is dat mijn schuld?
Is je af en toe ergens niet thuis voelen genoeg om je ergens niet welkom te voelen?

Een ontwapenende voorstelling waarin Femi met storytelling, spoken word en een hele hoop vragen onderzoekt wat haar zwart zijn betekent. Zowel voor haarzelf als voor een buitenwereld die steeds duwt en trekt aan een zelfbeeld dat tot rust wil komen. 

Femi van Elshuis (2001) studeerde aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Vanwege de door haar gevoelde noodzaak gaat haar werk vaak over thema’s als identiteit, gemeenschap en uitsluiting, die zij op een eerlijke en vaak poëtische manier aan de kijker voorspiegelt. 

Jeroen van Arkel & Koen ter Braak
MODDERGAT

In Moddergat, het meest Noordelijke dorp van het land, zien we twee vrienden. Twee mensen die ook twee andere mensen hadden kunnen zijn. In een landschap dat ook een ander landschap had kunnen zijn.

Laat je meevoeren in het multiversum van Koen en Jeroen. Geen voorstelling is hetzelfde, ze spelen compromisloos dat wat het moment hen ingeeft. Een ode aan de opties. Een voorstelling over alles wat had kunnen zijn en tegelijkertijd over niets.

Weet dat je erbij had kunnen zijn. Of misschien ooit al eens bent geweest. In een ander universum. 

Koen ter Braak (1998) en Jeroen van Arkel (2001) studeerden aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten, de acteursopleiding. Zij verwerken hun filosofische gesprekken in beeldende, fysieke en humoristische voorstellingen.

Jonathan Eduardo Brito
A Thousand Roses

Wat is het dat mij tegenhoudt om echt van mijzelf te houden? Wat is liefde? En hoe kan ik terug naar het begin, naar mij, die kleine ik die ik ooit was?” 

Gevangen in een arena van verlangens neemt Jonathan je mee in zijn persoonlijke zoektocht. Van zelfdestructie naar zelfliefde. A Thousand Roses is een poëtische, muzikale lofzang aan het innerlijke kind, die ondanks jou nooit zal loslaten.  

Jonathan Eduardo Brito (1998) studeerde aan de Amsterdamse Toneel en Kleinkunstacademie, de acteursopleiding. In zijn werk reflecteert hij op thema’s als liefde, identiteit, het vinden van je ‘thuis’ en de viering van het ‘zijn’. Thema’s die hij in een muzikale, poëtische vorm giet.

Het Debuut XL op 3 en 4 nov. in Theater Bellevue

Als altijd eindigen we Het Debuut in Theater Bellevue met een extra uitgebreide programmering. 
Lees meer over de XL avonden in Theater Bellevue

Tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals in het voorjaar worden de debutanten gescout door heel Nederland en België. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal (George en Eran Producties) Performancecollectief URLAND, Caro Derkx, Tarik Moree, Tim Olivier Somer en La Isla Bonita.

* Wil jij meer weten over hoe de voorstellingen van Het Debuut zijn ontstaan, hoe het is om te toeren met je eerste eigen werk en in gesprek gaan met de makers? Dat kan, want na afloop van deze * voorstellingen van Het Debuut vindt er een nagesprek plaats met de makers.

“Indringende en virtuoze theaterdebuten”

Theaterkrant - Keuze van de criticus

★★★★
“Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt.”

de Volkskrant

●●●●
“Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient.”
“Van alle drie de optredens straalt een hartverwarmende, jeugdige gloed: een mix van spelplezier, charme, inventiviteit en eigenheid.”

NRC

A Thousand Roses
“Het is prachtig hoe zijn zelfontplooiing op die manier tegelijkertijd een inhoudelijke als een theatrale vertaling krijgt.”

de Volkskrant

MODDERGAT
“Geleidelijk ontpopt zich het verhaal van een trouwe vriendschap, die zijn ups en downs kent. Of is het dan toch een liefdesrelatie? Moddergat laat alles in het midden, of liever gezegd; in Moddergat is alles mogelijk – dit is theater. Al zijn we op het noordelijke platteland, niets is minder saai.”

Theaterkrant - Keuze van de criticus

Ik wil wit zijn
“Nergens wordt Ik wil wit zijn – een wat platte titel eigenlijk voor dit genuanceerde werk – zwaar, daarvoor is van Elshuis’ speelstijl te aanstekelijk en te snel. […] De innemende, sobere solo legt het met een flinke dosis kwinkslagen bloot.”

Theaterkrant - Keuze van de criticus

MODDERGAT
“De lef en de lol waarmee ze dit tegendraadse concept compromisloos uitvoeren, is indrukwekkend. Met die eigenschappen kunnen ze het nog ver brengen.”

NRC

A Thousand Roses
“Een geladen stilte: is dat niet één van de mooiste momenten die je in het theater kunt meemaken. Jonathan Eduardo Brito slaagt erin dit effect bereiken in zijn voorstelling A Thousand Roses […] Meer nog dan de woorden is het de kermende, wanhopige toon waarmee hij afsluit die een betekenisvolle sfeer van verwachting en verwerking creëert. Gespannen kijk je toe, terwijl Brito de stilte laat bestaan.”

NRC

Ik wil wit zijn
“Van Elshuis geeft met dit theatrale egodocument een persoonlijke impuls aan het identiteitsdebat. Ze blijft met energiek en innemend spel weg van sentiment, maar toch voel je de pijn als ze alwéér alleen achterblijft op de dansvloer.”

de Volkskrant

Deze voorstelling is dit theaterseizoen niet meer te zien.

Credits

Idee, concept: Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen
Artistieke coaching: Peer van den Berg
Productie: Sam Schwab | ProductieCollectief
Tourmanagement: Tessa Scholten, Lucy Walvisch (stagiair)
Marketing: Lisette Brouwer
Techniek: Floris Vermist, Jeroen Duijvendak
Organisatie: Via Rudolphi
Grafische vormgeving: Perla van Kessel, Roel van de Ven
Met dank aan: Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra (theatermaker), Floor Nicolas (De Kleine Komedie) Frank Noorland (Likeminds), Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Peer van den Berg (theatermaker) en Sanne Boersma (Likeminds)

Femi van Elshuis – Ik wil wit zijn
Concept, tekst & spel: Femi van Elshuis
Eindregie: Sabrina van Halderen 
Dramaturgie: Maarten Bos 
Met dank aan: Thomas Spijkerman, Okke Dillo, Bodil de la Parra, ITA

Jeroen van Arkel & Koen ter Braak – MODDERGAT
Concept, tekst & spel: Jeroen van Arkel en Koen ter Braak
Eindregie: Joep Hendrikx
Vormgeving: Bonnie Brandt
Met dank aan: HNT

Jonathan Eduardo Brito – A Thousand Roses
Concept, tekst & spel: Jonathan Eduardo Brito 
Eindregie: Priscilla Vaudelle 
Begeleider: Thomas Spijkerman 
Muziek: Jilviën Oosterwolde, Martin Verheesen
Kostuum: Jille van de Pas  

Pers & techniek

Onze rol