© Diederick Bulstra

Het Debuut 2025

Via Rudolphi Producties

Ontdek aanstormend theatertalent

Niet meer weg te denken van de Nederlandse podia! Het Debuut lanceert nieuw theatertalent in een avondvullend programma van drie voorstellingen. 

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2025. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties al bijna 15 jaar de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen. 

Tijdens afstudeerpresentaties, festivals en middels een open call in het voorjaar worden de debutanten gescout. De jonge makers worden dit jaar voor het eerst begeleid door Debuut-ers van het eerste uur George Tobal. 

Dit jaar in Het Debuut:
Sem Abelskamp
BIBI LOLA

Ramez Basheer
Ramlet

Neele Kamerbeek & Demi Dijstelberge
La Blood Under La Nails

Bibi Roos / Funny Bergman
Ik ben Funny

lees meer

_____

Sem Abelskamp
BIBI LOLA

Met een wasserette als haar decor en de draaiende machines als live orkest, neemt BIBI LOLA je mee in een hartstochtelijk en intiem relaas: over de vuile was niet buiten willen hangen en je voor altijd willen verliezen in show, glitter en spektakel.

BIBI LOLA is een kwetsbare én tragikomische muziektheater solo over het leren omgaan met een trauma. Een persoonlijke voorstelling waarin acteur Sem Abelskamp je laat kennismaken met zijn alter-ego: de fenomenale BIBI LOLA.

Achter de façade schuilt het verhaal van een jongen wiens leven op een avond compleet veranderde. Het trauma dat hij opliep en zijn verlangens, dromen, humor en pijn leiden tot een zoektocht van iedere dag opnieuw jezelf proberen te zijn. BIBI LOLA is een handreiking naar iedereen die ooit het gevoel heeft gehad niet mee te mogen doen. Als je niet mee mag doen, moet je het zelf doen.

Sem Abelskamp (2000) studeerde aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Hij werkt vanuit een persoonlijke urgentie gecombineerd met maatschappelijke thema’s en een flinke dosis humor. Zijn stukken gaan vaak over je niet gezien, gehoord of begrepen voelen.

Ramez Basheer
RAMLET

Zijn dit jullie verwachtingen of zijn dit mijn verwachtingen van jullie verwachting? Spelend met verwachtingen en gewoontes zoekt Ramez Basheer naar zijn plek in de wereld. Hij is aanwezig, maar niet zeker of hij er mag zijn.

Hoe blijf je trouw aan jezelf als je verleden je blijft achtervolgen? Hoe breek je los van verwachtingen en labels? En hoe vind je je eigen stem in een wereld vol meningen en oordelen?

In dit autobiografische theaterstuk deelt Ramez zijn persoonlijke verhaal over identiteit, zelfacceptatie en de kracht om je eigen weg te kiezen. Wat betekent het om jezelf te zijn, terwijl de wereld je steeds opnieuw definieert? Zijn verhaal is geen uitleg of conclusie — maar een oefening. Een oefening vol zelfspot, absurditeit, tedere twijfel en onverwachte humor.

Ramlet nodigt uit om te lachen, te luisteren, te twijfelen. Niet om te begrijpen. Niet om op te lossen. Maar om samen even stil te staan bij wat nog geen vaste vorm heeft.

Ramez Basheer (1987) is een Palestijns-Syrisch-Nederlandse acteur, afgestudeerd aan de Arnhemse toneelschool ArtEZ. Sinds 2015 woont hij in Nederland. Ramez ziet theater als noodzakelijk om mensen te verbinden en maatschappelijke thema’s invoelbaar te maken. Hij experimenteert graag en ziet kunst als een voortdurende ontdekkingsreis.

Neele Kamerbeek & Demi Dijstelberge
LA BLOOD UNDER LA NAILS

Twee vrouwen in een steriel witte kamer, scherp afgetekend tegen de omringende duisternis. Één spreekt de tekst. De ander playbackt en belichaamt het lichaam. Dan komen hun werelden samen. De vrouwen belanden in een trip die veel wegheeft van een jaren ‘80 erotische thriller. In deze surrealistische, onheilspellende maar toch alledaagse wereld zoeken de vrouwen hun vrijheid, terwijl de ruimte bloederiger en bloederiger wordt.

Dompel jezelf onder in een visuele en emotionele ervaring die doet denken aan de intense stijl van Quentin Tarantino’s Kill Bill, de schoonheid van Charlie’s Angels en het psychologische surrealistische drama van David Lynch. Hier staat de vrouw centraal als gedurfde agressor.

La Blood Under La Nails is een bloederige, rauwe en erotische trip waarin twee vrouwen hun grenzen doorbreken en tot het uiterste worden gedreven. Een intense performance doordrenkt met geweld en verlangen.

Neele Kamerbeek (2000) en Demi Dijstelberge (2002) studeerden aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze zijn beiden multidisciplinaire makers. Geïnspireerd door de innerlijke strijd van ieder mens creëren zij een visuele wereld waarin elementen van geweld, sensualiteit, absurditeit en schoonheid terugkomen.

* In Nijmegen en Leiden wordt de voorstelling Ramlet van Ramez Basheer vervangen door Ik ben Funny van Bibi Roos/Funny Bergman. 
Funny Bergman / Bibi Roos 
IK BEN FUNNY 

Funny Bergman heeft besloten iedereen de waarheid te vertellen, want de waarheid bestaat vaak uit alle kanten tegelijk. Ik ben Funny is een talige solovoorstelling met een hoog tempo, een soort Oudejaarsconference on steroids, waarin thema’s als gender, politiek en seksualiteit in hels tempo de zaal in gesmeten worden.  

Funny Bergman zet het leven uiteen, ontregelt en maakt ongemakkelijk, tot blijkt dat het grootste ongemak waarschijnlijk in F. Bergman zelf schuilt. Als reïncarnatie van de middeleeuwse nar stelt Funny de vraag: wie ben je als je de donkere kant van jezelf omarmt? Wie ben je überhaupt! 

Bibi Roos (2001) studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze maakt het liefst absurdistisch werk over Bijzonder Vreemde Personen en Dingen. Haar werk was te zien op o.a. Lowlands en Oerol en als Funny Bergman stond ze dit jaar op de Parade. 

Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, Mathieu Wijdeven, Tarik Moree en Tim Olivier Somer, Caro Derkx. En ook veelbelovende makers als Myrte Siebinga, Just van Bommel, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel hebben een vliegende start van hun carrière in Het Debuut.

“Wat de drie voorstellingen van afstudeerders in Het Debuut 2025 bindt, is een identiteitsvraag. Zowel ‘de queer’ als ‘de vluchteling’ als ‘de vrouw’ zijn gelabelde categorieën die de drager ervan opzadelen met een eeuwige worsteling om onder dat label zichzelf niet te verliezen.”

“Masking is een fenomeen waarbij een persoon onder sociale druk een figuurlijk masker opzet en zich aanpast aan het gedrag van de groep waarin die zich bevindt. Die kracht om het masker op te lichten hebben deze alumni overtuigend in de vingers.”

Lees vooral ook de volledige recensie via onderstaande link.

Theaterkrant

●●●●
“Het Debuut
is het glorieuze project van Via Rudolphi Producties, waarin steeds de meest opvallende afstudeervoorstellingen van het jaar worden gepresenteerd.[..] talenten van wie je de naam moet onthouden”

NRC

★★★★
“Het niveau van deze editie ligt als vanouds opvallend hoog.”

de Volkskrant

“Indrukwekkende, zelfgeschreven, autobiografische vertellingen over buitenstaanders.”

De Groene Amsterdammer

Over Bibi Lola
“Met smeuïg spel, humor en vaart sleept hij zijn publiek mee door het spiegelpaleis dat Bibi Lola van het leven van de jongen maakt.” – Theaterkrant

“Ondertussen komt Abelskamp in de wasserette tot een dappere conclusie, die weliswaar geen eindpunt in alle pijn markeert, maar hopelijk wel een stap is richting bevrijding en herstel. Deze talentvolle acteur maakt de toeschouwer daar op genereuze, aanstekelijke en kwetsbare wijze deelgenoot van.” – de Volkskrant

Over Ramlet
“Aan de hand van de beroemde Hamlet-monoloog ‘Te zijn of niet te zijn…’ laat hij zien hoe hij altijd is gelabeld. En hoe de interactie met andere mensen altijd al gestuurd is geweest door die labels. Kleiner dan zijn werkelijke leeftijd voor een tante, stateloos en dus onzichtbaar voor autoriteiten, te oud voor studiefinanciering want al dertig.” – Theaterkrant

“Een innemende verteller is Basheer in zijn Ramlet: lichtvoetig, geestig expressief en scherp met zijn woorden.” – De Groene Amsterdammer

Over La Blood Under La Nails
“Op onnavolgbare wijze leggen de twee het geweld bloot dat onder de façade van hulpeloze bimbo schuilgaat. Doordat de ene haar rol belichaamt en niet spreekt, en de ander de rol spreekt vanaf de zijlijn, ontstaat een vervreemdingseffect dat mij in elk geval op het puntje van mijn stoel hield.” – Theaterkrant

“La Blood Under La Nails is het overrompelende sluitstuk van Het Debuut.” –  De Groene Amsterdammer

Beluister hier de fragmenten van Opium radio met:
Demi Dijstelberge
Sem Abelskamp

★★★★
“Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt.”

De Volkskrant (2023)

●●●●
“Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient.”

NRC (2023)

Deze voorstelling is dit theaterseizoen niet meer te zien.

Credits

Idee, concept: Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen
Artistieke coaching: George Tobal
Panel: Bodil de la Parra,  Floor Nicolas, Frank Noorland, George Tobal, Just van Bommel, Nicole van Vessum, Peer van den Berg, Sanne Boersma, Sheralynn Adriaansz, Silke van Kamp en de producenten van Via Rudolphi Producties.
Organisatie: Via Rudolphi Producties
Grafische vormgeving: Studio Par
Mede mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, De Versterking, VandenEnde Foundation

BIBI LOLA – Sem Abelskamp
Concept, tekst en spel: Sem Abelskamp
Regie/begeleiding: Nita Kersten
Kostuum: Lisanne Bovée / Karolien van Mensvoort
Licht/geluid: Eva De Jager / Daan Terhorst
Met dank aan: Toneelschool ArtEZ.

RAMLET – Ramez Basheer
Concept, tekst en spel: Ramez Basheer
Eindregie: Benjamin Moen

LA BLOOD UNDER LA NAILS – Demi Dijstelberge en Neele Kamerbeek
Concept, tekst en spel: Neele Kamerbeek, Demi Dijstelberge
Eindregie: Silke van Kamp, Solar Vlaar
Begeleiding: Mitzi Beesemer, Ika Schwander, Nico Pul
Met dank aan: Solar Vlaar, Levi Vos, Jef Uyttenhove, Julius van der Laan, Sil van Kalker, Emilio Pramatarov, Bauke van Boheemen, Simon Kleinhesselink, Toneelacademie Maastricht

 

Pers & techniek

marketeer:
Lisette Brouwer
lisette@viarudolphi.nl

technicus:
Jeroen Duijvendak
jeroenduijvendak@gmail.com

Download het persbericht

Onze rol