VERKOOPINFORMATIE
Tomer Pawlicki schrijft na het succes van De Stokjesman deze nieuwe theatertekst, over een gezin dat slachtoffer is van de toeslagenaffaire.
WIE
Dood Paard is een toonaangevend toneelgezelschap, dat de wereld bekijkt vanuit een kritische houding, met humor en een optimistische overtuiging dat het intellect en de creativiteit van de mens tragedie kunnen overstijgen. Een sterke herkenbaarheid van het gezelschap gaat hand in hand met een grote verscheidenheid in het werk. De voorstellingen zijn een pleidooi voor pluriformiteit, onbevangenheid en een vrije manier van denken en kijken. Dood Paard werkt als collectief. Het heeft een kleine vaste kern en werkt met (regelmatig terugkerende) gasten. Dood Paard is een broedplaats voor nieuw Nederlands repertoire, dat door het gezelschap ontwikkeld en gespeeld wordt.
Tomer Pawlicki schrijft voor de tweede keer na De Stokjesman een tekst voor Dood Paard, losjes gebaseerd op zijn eigen familie en in het bijzonder zijn vader. Met ernst, maar ook met humor beschrijft hij de worsteling van zijn familie als witte immigranten. En hoe taal een muur optrekt en leidt tot buitensluiting en stigmatisering.
WAT
Toeslagskandal gaat over een gezin dat slachtoffer is van de toeslagenaffaire, maar al lang daarvoor verscheurd was. Een man, van Pools-Israëlische komaf, raakt tijdens zijn ‘tweede leg’ verstrikt in de netten van de belastingdienst, omdat hij een fout maakt bij het uitschrijven van zijn dochter uit het kinderdagverblijf. Zelfs de kinderen uit zijn eerste huwelijk wantrouwen hem. Hij maakt immers overal een puinhoop van. Waarom zou de belastingdienst hem anders zo hard aanpakken?
Toeslagskandal gaat over de strijd van deze man met zichzelf, zijn verslaving, zijn gezondheid, zijn bankrekening, zijn exen, zijn kinderen en de Nederlandse taal. Kortom: over het perfecte slachtoffer van de bureaucratie en de belastingdienst.