Het Debuut is dé gelegenheid om spannende theatermakers van de toekomst te ontmoeten. Tijdens deze 5e editie ziet u de beste korte voorstellingen van afstuderende theatermakers, geselecteerd door Rudolphi Producties op het ITs Festival 2016 – het (inter)nationale theaterfestival waar de afstudeerders van dit jaar voor het eerst hun werk presenteren. Daarnaast is er, als aanvulling op dit programma, een vierde voorstelling van twee jonge, veelbelovende theatermakers geselecteerd op Theaterfestival De Parade.
Tijdens Het Debuut krijgt u drie van de vier geselecteerde voorstellingen te zien in één avontuurlijke avond, waarbij uw gastheer Oscar Kocken u langs de voorstellingen leidt. Na afloop van de voorstelling kunt u kennis maken met de makers.
Klik hier voor de speellijst en voorstellingen per stad!
Moore Bacon! – Bosse Provoost & Kobe Chielens
Over deze voorstelling zegt de jury: “De performance daagt het menselijke lichaam dusdanig uit dat lijkt te ontsnappen aan zijn fysieke beperkingen. We werden gegrepen door de pure eenvoud van het idee dat zich gedurende de voorstelling toch steeds verder ontwikkelt. Moore Bacon! is een buitengewone ontmoeting tussen beeldende kunst en theater.”
Een bloot lichaam, onderworpen aan een spel met licht, manifesteert zich, zwevend in een duistere ruimte waarvan de randen niet zichtbaar zijn. Het lichaam wordt verscheurd en neemt onmogelijke vormen aan: het strekt zich uit, krimpt in elkaar en spat uiteen om zich vervolgens weer in een nieuwe gedaante aan ons voor te stellen. Het oog van de kijker wordt in Moore Bacon! voortdurend bespeeld. Iedere waarneming is een scheppende daad. Vormen, texturen en kleuren ontstaan meer uit de eigen verbeelding dan wat zich feitelijk op scène afspeelt.
Zoals de titel doet vermoeden plaatsen makers Kobe Chielens en Bosse Provoost hun onderzoek naast dat van beeldhouwer Henry Moore en schilder Francis Bacon. Beiden maakten werk waarin het lichaam botst met de materie waaruit het is opgetrokken.
Moore Bacon! is de winnaar van de International Young Makers in Action Award (IYMA) en Theater Aan Zee – KBC Jongtheaterprijs 2016.
Speelgoed – Siona Houthuys
Over deze voorstelling zegt de jury: “Siona Houthuys vermengt op intelligente en elkaar versterkende wijze taal beeld en klank in een zoektocht naar liefde. De complexe taal van Peter de Graef die ten grondslag ligt aan Speelgoed behoudt door haar indrukwekkende podiumaanwezigheid een aangename lichtheid. Speelgoed staat als een huis.”
Speelgoed gaat over een afschrikwekkend normale vrouw en haar even gewone man. Met haar fenomenale computer – de hersenen – bouwt zij een huis met een woonkamer. Daarin zitten zij en haar man, met tussen hen in de taalverwarring, de liefde, het oeverloos respect en de vergiffenis. Langzaam verandert de woonkamer in een cockpit. Waar alles snel gaat, heel snel. Tot ze dat ene punt bereiken, dat miniem kleine en extreem hete punt, waar schepping en vernietiging met elkaar versmelten.
Siona Houthuys bewerkt vier theaterteksten van Peter De Graef tot één monoloog in een auditief decor.
Vandaag een witte man – Yamill Jones
Over deze voorstelling zegt de jury: “Yamill Jones heeft een schaamteloos charmante aanwezigheid op het podium. Hij speelt met alle clichés die wij hebben over racisme en negers. Hoe persoonlijk, sterk en urgent zijn boodschap ook is, hij vervalt nergens in woede of schuld. Het intelligente gebruik van klassiek materiaal geeft de voorstelling een universele dimensie.”
Colombus schreef in zijn logboek: Ze (…) gaven ons papegaaien, plukken katoen en vele andere dingen die ze wat graag ruilden voor onze kraaltjes en valkenbelletjes. Ze boden ons zowat alles aan wat ze bezaten (…). Ze dragen geen wapens en kennen er zelfs het bestaan niet van. Ijzer kennen ze niet. Ze zouden uitstekende bedienden kunnen worden (…). Met slechts vijftig man zouden wij hen kunnen onderwerpen en hen laten doen wat we willen. ‘Geschiedenis van het Amerikaanse volk’ – Howard Zinn
Forever over – Sue-Ann Bel & Vincent van Woerkom
Twee derdejaars studenten van de Mime Opleiding Amsterdam, en ex-geliefden spelen een fysiek duet waarin zij de nieuwe grenzen opzoeken tussen intimiteit en los zijn van elkaar. Om die grenzen te kunnen vinden, ontleden ze hun verleden op een glasharde manier. Een duet waarbij zij hun verhaal zo brengen dat het pijnlijk, aangrijpend, mooi en helaas ook herkenbaar is. Een waargebeurd verhaal.